آغاز مرمت خانه امیر کبیر/ هویت تاریخی استان مرکزی جان گرفت

خبرگزاری هدهد شهرستان تفرش:

خبرگزاری مهر: از میان دهها خانه تاریخی استان مرکزی که متعلق به بزرگان کشور است، بالاخره پس از سالها انتظار خواست مردم فرهنگی استان برآورده شد و اقدامات لازم برای مرمت خانه بزرگ مرد تاریخ ایران "امیر کبیر" انجام شد.

به گزارش خبرنگار مهر،  از میان دهها خانه تاریخی استان مرکزی که متعلق به بزرگان کشور است، بالاخره پس از سالها انتظار خواست  مردم فرهنگی استان برآورده شد و اقدامات لازم برای مرمت خانه بزرگ مرد تاریخ ایران، " امیر کبیر " انجام شد و اکنون بارقه های امید برای احیاء خانه های تاریخی مردان بزرگ استان مرکزی جان گرفت.

به جز خانه امیر کبیر، خانه فاضلین نراقی، مکانی از دکتر چمران، خانه های تاریخی خانواده های قدیمی و موثر اراک، و مکانی که به نام شاعر نظامی گنجوی در استان است از جمله آثاری است که از بزرگان در استان مانده است و بی تردید گشت و گذرا در استان به تعداد این خانه ها اضافه می کند.

خانه های تاریخی نشان از هویت فرهنگی مردم استان مرکزی دارد

با مرمت بازار اراک در چند ماه گذشته و اکنون که خبر مرمت خانه تاریخی امیر کبیر منتشر می شود، بارقه های امید برای مرمت خانه ها و اماکن تاریخی در استان پیچید که می تواند هویت فرهنگی مردم استان مرکزی را نشان دهد وبعد تاریخ ساز مردم  این خطه را یادآور شود.

 
 
 بر خلاف استان های دیگر که سوغات این شهرها صنایع دستی و خوراکی های خوشمزه است بزرگترین سوغات استان مرکزی، مردان و زنان بزرگی است که در این خطه بزرگ پرور تربیت می شوند و به کشور خدمت کردند.
 
خاطره انگیزترین جایی است که از بزرگی به یادگار می ماند این را بسیاری از گردشگرانی که به دیدن خانه امام خمینی(ره) در خمین می آیند به زبان می آوردند و معتقدند: اینکه بدانیم و ببینیم رهبر کبیر انقلاب به عنوان بزرگترین رهبر انقلابی، دینی و مردمی جهان در کجا به دنیا آمده و بزرگ شده و جوانی خود را گذرانده مهم است و بخشی از از فهم و دانسته های ما از همین دیدنهاست.
 
وجود آثار دو هزار شخصیت تاریخی در استان
 
دامنه وسیع شخصیتهای استان مرکزی که به بیش از دو هزاار مورد می رسد سبب وجود آثاری از این بزرگان از جمله خانه ها شده است.
 
آثاری که به عقیده صاحب نظران می تواند زمینه توسعه گردشگری استان را فراهم و عاملی برای معرفی سابقه، فرهنگ و بزرگان استان باشد.
 
علی محسنی، کارشناس مسائل تربیتی  گفت: نشان دادن پیشینه فرهنگی علاوه بر ایجاد غرور ملی، می تواند زمینه ای برای الگو گیری جوانان از گذشتگان افتخار آمیزشان باشد و گامی در مسیر توسعه و علم باشد.
 
  
 
با وجود این آثار و اقدامات انجام گرفته در مورد آنان، آنطور که باید به این آثار توجه نشده است به عنوان مثال خانه امام خمینی در خمین یا خانه امیرکبیر بزرگ مرد تاریخ ایران در روستای هزاوه.
 
در حالیکه خانه تاریخی امام خمینی می تواند به قطب گردشگری و تاریخی منطقه ای و حتی جهانی تبدیل شود دیگر خانه های تاریخی مورد کم لطفی است.

خانه امیرکبیر در روستای هزاوه همچنان منتظر
 
 
خانه امیر کبیر در روستای هزاوه با توجه به اینکه این روستا به عنوان قطب گردشگری به تصویب رسیده سالهاست که مورد بی توجهی است و سالهاست که قرار است خانه احیاء شود.
 
خانه تاریخی امام خمینی در خمین، خانه امیر کبیر در روستای هزاوه، مقبره پروفسور حسابی در تفرش که بنیاد دکتر حسابی در کنار آن است و سالهاست که قرار است تکمیل شود، خانه نظامی گنجوی در یکی از روستاهای تفرش، و... همه و همه توانمندی های منطقه ای، جهانی و فرهنگی گردشگری استان مرکزی ست که اقدامی جدی برای آنها صورت نگرفته است.
 
طرح مرمت خانه تاریخی امیر کبیر

طرح مرمت و احیا منزل امیرکبیر با تلاش اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرکزی دردست تهیه و اجرا می‌شود. 

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی با اعلام این خبر گفت: این عملیات با اختصاص 500 میلیون ریال اعتبار در سال 91 اجرا می‌شود.

مجتبی رضوانی با اعلام این خبر افزود: منزل تاریخی منسوب به امیرکبیر به پیشنهاد اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی سال گذشته با شماره 29706 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.
 
او تصریح کرد: به دنبال ثبت این بنای تاریخی و در راستای حفاظت از آن، این خانه به ارزش 800 میلیون ریال از صاحبانش که آن را از منسوبین امیرکبیر خریداری کرده بودند تملک شد.
 
خانه پس از احیاء به موزه نخبگان تبدیل می شود
 
رضوانی با بیان اینکه، پس از اتمام عملیات مرمت، مکان منتسب به نام سردار اعظم ایران زمین به موزه و بنیاد نخبگان تبدیل می‌شود گفت: قصد داریم در خانه امیرکبیر به معرفی این مفاخر بپردازیم.
 
خانه تاریخی امیرکبیر در دوره قاجاریه بنا شده است واین بنا به متراژ 625 متر مربع عرصه و 815 متر مربع اعیان در دو طبقه احداث شده است. طبقه اول این بنا دارای سقف سیزی قوص‌دار قدیمی و دیوارهای خشتی گلی و طبقه دوم دارای سقف تیرچوبی است که در روستای هزاوه از توابع شهرستان اراک قرار دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 8:36 | نویسنده : میثم اله وردی |